Kajian Srikandi menyentuh ttg penemuan semula “malay city states” yang berkaitan dgn jati diri, asal usul dan susur galor orang melayu. Misteri Raja Matahari (Maatheru) dan Benua Mu dari “kawasan yang sentiasa disinari cahaya matahari di sepanjang tahun” serta kaitannya dengan asal-usul raja-raja Mesir Kuno Horus aka Ra. Terkait juga dengan Raja Perahu dan Permaisuri HATInya dari Punt yang mempengaruhi gelaran raja-raja Mesir terkemudian kepada Paroah/Phrae aka Firaun. Punt merupakan Tanah Nenek Moyang para Firaun Mesir. Rahsia Raja Maatheru dari Benua Mu itu pula menjadi buruan kepada penganut Theosopy New Age Religion yang mencari-cari siapakah”master race” yang menurunkan Ilmu-ilmu Mistik Berkenaan Alam Semesta (manipulasi tenaga alam) kepada tamadun2 kuno di timur tengah.

Sunday, 12 April 2015

Raja Matahari ~ Cradle Of Civilization





Raja Matahari, ingin saja aku berjumpa denganmu
satu nama yang aku kira sangat gah
bukan saja di tanah sebelah sini
namamu juga sangat dikenali oleh raja-raja dari benua yang lainnya

nama Raja Matahari hanya aku kenali baru-baru ini sahaja
tetapi aku juga sangat teruja kerana ia bagaikan "bertemu semula" dengan seseorang yang sangat aku nantikan sekian lama
aku pun sebenarnya tidak pasti siapa "orang" itu atau "susuk tubuh" itu
tetapi aku sangat yakin bahawa engkau pasti akan sudi mendengar celotehku, keluh-kesahku serta harapan & impianku terhadap masa sekarang juga masa depanku.....negaraku.....bangsaku....agamaku

Raja Matahari...pastinya engkau akan sangat bersetuju bahawa semenanjung inilah tempat bermulanya tamadun umat manusia dari zaman dahulu
memandangkan engkau sendiri yang menjadi penguasa ternama serta terkaya dizaman itu
sehinggakan setiap warga asing yang datang bertamu dibenuamu terpinga-pinga kehairanan dengan sekian banyaknya kekayaan & khazanah yang Tuhan kurniakan ditempatmu

untuk menerima begitu sahaja bahawa tanah semenanjung adalah "cradel of civilization" bukan sesuatu yang mudah dan menggembirakan
tidak sama sekali.....!

ia adalah terlalu bercanggah dengan kebanyakan fakta bertulis yang pernah aku pelajari dan terlalu bercanggah dengan segala bukti2 realiti yang ada didepan mata disaat ini


namun Raja Matahari.....jika disingkap serta diperhati lebih lama dengan menilik jauh kedalam hati sanubari...............maka aku sendiri akan mendapat terlalu banyak jawapan keatas soalan2 yang menyelubungi fikiran memikirkan sifat, perangai, tabiat & tingkah-laku diri sendiri serta melihat suasana cuaca sosio-politik tanah air yang sedang berdrama didepan mata


Raja Matahari ....akan aku kongsikan denganmu setakat yang mampu
- negara ini tiada sebarang monumen fizikal sejarah kuno yang gah untuk tatapan diriku, tidak seperti negara2 jiranku yang dengan bangganya memiliki borobudur atau kota2 cantik lagi unik seperti di burma, kemboja ataupun thailand
-kebanyakan negara didunia ada kesan peninggalan sejarah tetapi tidak malaysia
- yg ada hanyalah nama2 seperti kota gelangi, tasik cini, gangga negara, langkasuka............yang termaktub dlm buku sejarah.....tetapi dimana tapak mereka???
-aku pernah melawat candi lembah bujang dikedah...........dan itu saja
-baru2 ini mereka ada menjumpai sesuatu di sungai batu merbok kedah...............Raja Matahari bolehkah engkau tolong ceritakan apakah signifikannya tempat peleburan besi ini ? kerana aku mahu lebih mengerti ............


Image result for burung garuda


Raja Matahari........banyak perkara2 "pelik" telah berlaku dizaman milenium ini
yang terbaru  ialah kami telah kehilangan 3 "burung garuda" besar ; satu diwaktu malam yang sungguh sunyi, satu diwaktu siang yang terang-benderang dan satu diwaktu cuaca begitu tidak menentu

Raja Matahari....pernahkah engkau juga kehilangan burung garuda kesayanganmu diwaktu dulu?

Raja Matahari ....adakah kisah berlakunya banjir besar dikala dulu sehingga musnahnya tamadun berteknologi tinggi dizamanmu itu adalah kerana angkara perebutan kuasa yang berlaku diantara kuasa2 besar yang mahu menakluk benuamu ?

Raja Matahari............sebenarnya aku lebih "senang" dan lebih "gembira" untuk menerima bahawa legenda atlantis, lagenda sundalaland, legenda benua Mu atau legenda2 yang sewaktu dengannya itu menjadi milik orang lain, bangsa lain ataupun negara lain

tetapi untuk membuka ruang hati menerima dan terus mempercayai bahawa atlantis atau sundaland itu sememangnya ada disini dan berasal dari sini....sesungguhnya ia benar2 telah "mengganggu zon selesa" hidupku selama ini

Raja Matahari...............aku sangat senang dengan kehidupanku selama ini....bekerja dengan orang lain dan bangsa lain.......menjadi manusia yang ala kadar....menjalani kehidupan makan-tidur-bekerja setiap hari

Raja Matahari........rutin selesa harianku sudah terganggu.........aku terpaksa memulakan sesuatu yang tidak pernah aku kisah selama ini..."ada aku kisah malaysia adalah cradle of civilization................"ia bukan berada disini....."cradle of civilization ada kat mana ntah........bukan di malaysia...."..kalau  ada mana2 negara yang nak status ni aku tak kisah....ambil sajalah.....aku lagi suka....."tetapi bukan di malaysia........tolonglah...."

aku terpaksa berfikir, menelaah, mencari lebih banyak bukti, menukar cara pemahaman dan belajar pelbagai perkara dari mula untuk aku faham "tanah semenanjung adalah cradle of civilization"


Image result for tempat peleburan besi di sungai batu



Raja Matahari..............aku akan jumpa kamu lagi dilain kali...........

aku penat memikirkan penemuan baru ini setiap hari..............

aku mahu berehat dulu................














Thursday, 2 April 2015

Raja Matahari ~ Warkah Dari Malaysia 2015



pertama kali mendengar nama Raja Matahari, seakan macam menarik je
jika tiada ilmu didada sudah pasti Raja Matahari ni akan dikaitkan dengan objek sembahan bagi orang2 di zaman dahulu
Raja Matahari...kedengaran seperti terlalu jauh jaraknya namun seperti sangat dekat dihati rasanya

Raja Matahari.............terlalu banyak yang sedang bermain difikiran diwaktu dan ketika ini untuk aku kongsikan denganmu
namun tak terdaya tangan menukilkannya satu persatu

Raja Matahari...........keturunan bangsamu sedang diuji dengan begitu hebatnya dikala ini
adakah aku salah seorang daripada keturunanmu itu...??
seakan aku tahu jawapannya namun siapakah yang boleh mengesahkannya apabila setiap pelusuk manusia sering mempertikai asal-usul diri, keluarga dan bangsaku sendiri ??

sudikah engkau "hadir" semula untuk berkongsi suka-duka perjalanan sebuah bangsa paling misteri diabad ini?
aku cemburu dengan orang bangla & orang nepal....walaupun hanya bertaraf warga asing dinegara malaysiag  namun mereka tahu dan yakin akan asal-usul diri mereka
malahan aku cemburu dengan warga indonesia...walaupun ramai dari mereka datang mencari rezeki ditanah semenanjung ini ...namun semangat kenegaraan mereka sangat tinggi dan kuat utk mereka berbangga menjadi bangsa indonesia

namun....bagi diriku...??
adakah benar aku ini adalah penduduk asal negara ini..?

malahan warga singapura itu pun sangat berbangga dengan sifat kiasu mereka yang menjadi "trademark" bangsa pulau kecil itu

tetapi aku....???

Raja Matahari siapakah yang dapat memberi kata2 semangat serta dapat mengesahkan dengan jitu & mantap akan asal-usul sebenar bangsaku ini agar  aku yakin dengan keturunan bangsa sendiri?

orang melayu malaysia..??

hahaha......macam tak ada je yang baik tentang mereka...??

betulkah begitu bagai dikata wahai Raja Matahari...???



Image result for matahari bersinar di malaysia


yup.....satu bangsa yang masih tidak jelas akan asal-usul keturunannya ialah orang melayu di malaysia

tak tahulah mereka ni datang dari mana....??
dan tak pasti lah negara mana yang akan sudi mengiktiraf mereka sebagai penduduk asal.....taiwan kah?.....mongolia kah?....kemboja kah?....indonesia kah?

memang tiada jawapan dan tiada yang sudi pun.....

mungkin thailand kot..??
oh...lupa ...hanya orang kom ada disana dahulu-kala
bukan orang melayu........... :)
okay.....?!
kena ingat tu....!!



tak apelah
aku nak "apply" jadi warga korea lah
maksud aku.....warga korea selatan
sebab korea pun dah terbahagi kepada dua, satu utara dan satu selatan (thesis & anti-thesis)....huhu











Saturday, 1 November 2014

Cuci Mata - Pemandangan Yang Menyejukkan Hati




sejak akhir2 ini junior saya sering mengadu akan kesihatan dirinya yang sekejap okay, sekejap tidak okay....selalu juga dia "hangin satu badan" yang bermaksud dia memang mengalami masalah "angin" yang menyebabkan sistem badan seseorang itu menjadi tidak stabil - sakit perut, pening kepala dll

entah mengapa saya pula selalu memberitahu kepadanya bahawa "cuaca dan iklim" di malaysia sejak dua menjak ini tidak baik yang menyebabkan orang "kepala angin", "moody", baran....terasa seperti berlaku pertembungan diantara tenaga murni dan tenaga yang tidak harmoni....kedua2nya saling berlawanan mahu menguasai apa2 sahaja yang berada di tanah malaysia ini

dalam kita dihujani dengan pelbagai peristiwa yang tidak berapa sedap didengar...rupa2nya masih ada lagi perkara2 baik yang berlaku disekeliling kita

mengambil sempena maal hijrah yang baru berlalu, ada dikalangan kita yang menganjurkan majlis2 selawat disana-sini yang banyak membantu rakyat kebanyakan untuk bersama2 mengimarahkan tanah bertuah ini dengan alunan selawat keatas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW serta memanjatkan doa memohon keselamatan yang berpanjangan keatas diri, keluarga serta semua warga tanah yang amat dikasihi ini

mari kita "cuci mata" dengan melayani gambar2 disekitar program selawat perdana di putra jaya pada 31/10/14 yang lepas dari blog sdr Brado Kapak

layan............


#SelawatPerdana piiacuf 2014 Part 1

#SelawatPerdana piiacuf 2014 Part 2

#SelawatPerdana piiacuf 2014 Part 3


kenapa saya kata "cuci mata" ?
ini kerana sebenarnya orang melayu ini sangat lembut hatinya, sederhana sahaja peribadi & tingkah-lakunya, sepatutnya amat berhati2 dalam budi-bicaranya terutama apabila menemui atau ditemui satu suasana yang dapat membantu mendekatkan dirinya kepada Allah serta RasulNya

kita dapat melihat potensi sebenar diri orang melayu bila agama anutannya itu dapat diterap dengan sebaik2nya mengikut landasan yang sepatutnya

semoga alunan zikir serta selawat akan terus berkumandang keseluruh pelusuk tanah dihujung dunia, menjadi dendangan halwa telinga yang paling gemersik syahdu, agar dapat pula menenangkan hati yang gundah-gulana





Tuesday, 21 October 2014

Ulangkaji Ilmu Yang Bermanfaat



walau siapa pun mereka
walau dimana mereka berada
saya dengan rendah hati meminta izin dari panel Umat Terakhir untuk berkongsi ilmu Art Of Con yang pernah ditulis oleh mereka disuatu waktu dahulu

haha....di setiap hari dan di setiap ketika.....satu persatu perkara dan berita yang pelik, menggemparkan, memeningkan, mengelirukan lagi merisaukan menerjah masuk ke dalam pancaindera kita

lalu kita pun bertanya serta tertanya2.....apakah semua ini..?? tidak habis2 kah dengan pelbagai isu yang bukan2 sedangkan ramai lagi jutaan rakyat marhen setiap saat berjuang demi sesuap nasi dengan cuaca ekonomi dan sosial yang sering tidak menentu ??

mengetahui apakah sebenarnya yang berlaku disebalik setiap kejadian itu adalah sesuatu yang bermanfaat agar kita terus teguh dengan pendirian serta keyakinan kebenaran yang dipegang selama ini

namun pada masa yang sama kita harus sedar bahawa tidak semua perkara yang terjadi itu adalah hasil dari teori konspirasi, art of con atau apa2 sahaja teknik/strategi dari pihak2 tertentu

kerana jauh disudut hati kita wajib berpegang bahawa Allah SWT itu Maha Berkuasa menciptakan apa2 sahaja perkara walaupun ianya tidak mengikuti logik aqal manusia biasa

sesungguhnya kita sentiasa mengharapkan agar perkara yang baik, perkara yang paling baik serta perkara yang baik-baik sahaja berlaku kepada kita semua


Kunst der Täuschung - Art of Con


Kunst der Con: The Play
“The role players”

Art of Con: Steal
“Steal”

Art of Con: Nota DRIFTER
“Con Rule no. 8”

Art of con: Nota
Nota: Beberapa lagi istilah

Perspektif Art of Con: Lahad Datu Quail Drop


Art of Con: Wrong Bird Job
Terma: wrong bird job

Art of Con: Persona deseptif
Persona

Art of Con: Isyarat deseptif
Gaya bahasa con-artist
Language of con





Thursday, 9 October 2014

Melayu masih belum pupus lagi...???





apa lagi perlu dilakukan..?

sejak dari 1998 hingga sekarang, harapan, perancangan dan matlamat masih belum dapat dicapai sepenuhnya
masa begitu pantas berlalu
tarikh luput semakin menghampiri noktah

pemimpin datang silih berganti....cuba dijadikan boneka
seberapa banyak sudah siri pilihanraya dilaksanakan
sampaikan terpaksa mencipta peristiwa pilihanraya

tapi mereka masih disitu

sudah banyak kali siri demo dijaja
pelbagai cara sengaja direka untuk menyentuh sensitiviti umat melayu islam
pelbagai provokasi ditaja bagi membunuh semangat dan jati diri mereka

tapi mereka masih disitu

sudah satu kapal terbang dihilangkan
satu lagi jatuh ditembak berderaian
polis dunia pun sudah mampir ditanah ini

tapi mereka masih lagi disitu

mereka masih lagi disitu
hidup mereka raja bersama rakyat jelatanya
dan bulan gerhana berdarah sudah berlaku
ia petanda tidak baik untuk bangsa yg cemburu kepada melayu
kerana dihari bulan gerhana berdarah itu terjadi
maka Allah & RasulNya pun "menunjukkan diri" dipagi hari rakyat di tanah melayu keluar mencari rezeki
Allah mahu "memberitahu" bahawa tanah ini Dia yang empunya
disamping itu Dia masih mengizinkan bahawa Sang Maha Firaun era 1990an itu masih lagi mampu "memerintah" negara dan rakyat malaysia





Saturday, 4 October 2014

Melayu Itu Diversiti



saya suka menyakat anak teruna bos berbangsa tionghua yang muda2 sudah menjawat sebagai pengurus pembangunan perniagaan (business development manager)
tapi memang berpadanan dengan tahap kerajinan dan tekunnya anak muda ini mengembangkan sayap perniagaan hingga ke peringkat luar negara

pada satu hari dia mengeluh kerana katanya membuka ruang perniagaan ke peringkat antarabangsa tidaklah semudah seperti yang disangkakan " buka gerai nasi lemak tepi jalan lagi senang..."

lalu saya menyangkal " you ingat buka gerai tu mudah je ke,,? macamana kalau ada orang dengki ke, you ingat orang melayu tu semua baik ke? ada yang sanggup melakukan apa saja demi melihat perniagaan bangsa sendiri musnah...."

lalu anak muda tersebut seakan terkejut..." ia ke...?? ada orang yang macam itu ke ?"

saya menyambung " kenapa pulak tak ada ? sekarang saya tanya awak, kenapa ah-long2 sanggup bunuh atau ganggu hidup bangsa dia sendiri, sama kaum tapi kenapa tak baik?.."

pengurus muda tersebut menerangkan " dalam kepercayaan kita, semua orang ada jalan hidup tersendiri yang sepatutnya lurus, tapi ada juga orang yang jalan lurusnya sudah bengkok macam gangster la.....ah-long la...."




dan dia menyambung perbualannya lagi " tapi kan saya rasa orang melayu ni macam banyak jenisnya, kalau saya berkawan dengan orang bandar, rasanya ada kelainan bila saya berkawan dengan orang kampung, atau pun kawan saya tu orang dari negeri lain, tak sama dengan orang melayu yang datang dari negeri yang lain...orang kedah tak sama dengan orang johor..."

saya bertanya sebagai tanda tidak puas-hati " habis tu bangsa you semua sama ke...."

anak muda itu terus memberi penerangan " kalau bangsa saya, tak banyak sangat perbezaan, lebih kurang sama je ....."

saya tersenyum sambil menyakat " macam mana kalau kalau you terpaksa tinggal di negara cina utk jangka masa yang lama ? you boleh betah ke?"

sambil berkerut dahi dia menjawab " kalau untuk tujuan business trip, beberapa hari bolehlah, you pergi taiwan ke, hong kong ke, korea ke untuk melancong atau bercuti bolehlah....mana boleh lawan malaysia ........kita kat sini dah biasa dengan persekitaran dan makanan kita sendiri. kalau kita pergi kenegara luar may be kita akan cepat bosan sebab kebanyakannya lebih kurang sama, maksud saya less diversity, tapi kalau orang luar datang kenagara kita, mereka may be akan excited lah sebab kita ada banyak kepelbagaian, tak boring...."




saya ada juga bersembang dengan seorang junior " kalau kita perhati dalam sesebuah keluarga (melayu), biasanya pasti ada salah seorang anak yang tak akan sama rupanya dengan adik beradik yang lain dan macam bukan anak kepada ibu dan ayah kita. kenapa jadi macam tu? silap2 wajahnya ada menyerupai makcik/pakcik atau atok/nenek sebelah mak/ayah. dalam sebuah keluarga tu sendiri sudah ada kepelbagaian dari segi wajah yang tak sama "

begitu juga dengan hal2 yang lain " tidak semua adik-beradik dari satu ibu-ayah akan mempunyai jenis pekerjaan mahupun taraf kehidupan yang sama....ada yang lebih, ada yang sederhana, ada yang biasa2 je....yang tentunya akan mempengaruhi pula anak2 serta keluarga masing2. maksud saya ialah diversiti itu adalah sudah menjadi lumrah dalam kehidupan umat melayu disebabkan pelbagai faktor yang berbeza2 yang terdapat dalam setiap individu melayu..."



di sebuah perhentian bas, disuatu pagi.............




saya menegur seorang anak gadis manis "adik nak kemana ?"
sebelum itu saya ternampak dia datang bersama seorang lelaki menaiki sebuah motor

gadis manis tersebut menjawab sambil menunjukkan wajah yang cemas " saya dah lambat ni...bos saya orang pakistan mesti marah, saya kerja di kedai kain kat masjid india.."

semasa menunggu bas datang gadis itu sempat bercerita mengenai dirinya.............ibunya orang pakistan dan tinggal di pakistan. ayahnya orang perak dan tinggal di perak. ibu-bapanya sudah bercerai. dia pula mempunyai teman lelaki berbangsa bangladesh serta merancang untuk bernikah dalam masa terdekat

lalu saya memberi komen " wah awak ni betul2 antarabangsa ye....patutlah awak ni macam ala2 arab/india tapi masih nampak melayu la.....lepas ni kawin orang bangladesh, anak awak nanti  lagilah darahnya akan lebih bercampur2 tapi masih melayulah......"

sambil tersenyum dia menjawab " saya dah serik bercinta dengan pemuda melayu sebab mereka tak serajin orang luar...." ada sedikit kecewa dalam nada suaranya



dalam hati saya berkata " entahlah dik.....hidup sebagai orang melayu di negara sendiri ni rasanya lebih perit dan mencabar. kita sedari kecil terpaksa menghadapi persaingan sengit drpd pelbagai jenis orang yang sama2 mendiami tanah ini. berbanding dengan orang luar yang datang kenegara ini serta melihat pelbagai ruang dan peluang untuk meraih untung dan wang ringgit. tetapi adakah mereka tahu onak-duri-ranjau yang kita terpaksa tempuh demi melangsungkan kehidupan disini ?"








Saturday, 16 August 2014

Tanah Di Hujung Dunia



ayah ada berkata "tanah di hujung dunia ini tanah bertuah, bakal menyaksikan kebangkitan islam diakhir zaman untuk kali kedua oleh orang melayu, kerana ia adalah tanah yang dijanjikan maka sudah semestinya naiknya islam itu adalah dengan harmoni dan kasih-sayang walaupun kebanyakan negara lain didunia sedang huru-hara. ia akan menjadi contoh serta disegani oleh kawan dan lawan"

aku hanya mendengar kata2 ayah dengan penuh kusyuk
aku menyakini setiap kata2 ayah
adakah aku terlalu optimis?
entahlah.....

tetapi melihat senario yang berlaku ditanah air dari kacamata yang berbeza, maka akan terserlah kebenaran kata2 ayah walaupun mungkin bila ia dilihat secara lansung dari apa yang tersurat, ia nampak kelam-kelibut dengan satu-persatu "bencana", "mala-petaka" serta "pergolakan" yang berlaku di dalam negara terutama dari segi sosio-politik




dinasti dan maharaja cina
saya suka menonton drama cina yang bertemakan kisah2 dinasti masa lampau serta maharaja2 cina yang digamparkan dengan penuh asyik-masyuk akan kehebatan serta kelicikan mereka memerintah negara dan rakyatnya
tetapi setelah menyedari bahawa ia hanyalah satu epik dan hanya tinggal kenangan dimasa kini, saya sudah tawar hati mahu menonton cerita2 yang sedemikian
bukan apa, ada satu rasa kesedihan dan sayu apabila mengenangkan bagaimana maharaja2 cina telah di'con' oleh penjajah2 barat serta para pengampu mereka (cina yahadut mizrah)
sebuah kuasa yang besar dengan maharaja dan dinasti yang gah boleh saja tersungkur menyembah bumi angkara khianat serta pengaruh candu yang sangat berleluasa
maka walau bagaimana gah sekalipun kisah2 epik dinasti cina dan maharajanya namun mereka hanya tinggal dalam lipatan sejarah sahaja
maka bangsa cina moden tidak berkesempatan merasa hidup bersama maharaja2 mereka yang dulunya disegani kawan dan lawan


payung rakyat
dan berapa ramaikah raja2 melayu yang ada dalam sebuah negara kecil malaysia?
bukan satu tetapi 9 sultan yang berdaulat dipayungi oleh DYM seri baginda yang dipertuan agong sebagai lambang pemerintah tertinggi kerajaan malaysia yang merdeka lagi berdaulat pula

dan saya sebagai warga "moden" masih boleh menatap wajah2 sultan yang berkaliber lagi berkarisma

yeah....saya ada sultan/raja rupa2nya..........
adakah itu sesuatu yang sangat berharga ?
"definitely yes"

kisah jatuh-bangun bangsa melayu adalah bersama dengan sultan dan raja2nya yang memerintah dengan penuh bijaksana lagi berdiplomasi
maka hargailah ia




bangsa melayu  "dijajah" ratusan tahun
saya membelek2 beberapa majalah FORBES edisi 2013 serta awal 2014
hhmmm........itu adalah majalah orang2 kaya
saya melihat senarai nama jutawan2 dari india, cina, hong kong, taiwan, thailand dan singapura

hhmmm.......semua negara diatas kecuali india "of course" majoriti adalah berbangsa cina, mana mungkin akan terselit nama2 melayu ataupun islam ditengah2 senarai di negara india ataupun hong kong
nak juga tengok jika ada nama melayu yang "tersesat" dalam senarai jutawan di singapura
hhmmm.....sudah pasti jawapannya tiada

lalu saya terbayang.....kalau saya membaca senarai nama jutawan malaysia oleh FORBES, barulah saya akan terjumpa sekurang2nya satu nama dalam senarai tersebut

agenda memperkasa ekonomi bumiputera/melayu masih perlu diteruskan kerana kita masih jauh ketinggalan berbanding orang bukan melayu
kita masih jauh ketinggalan dari segi pengetahuan, berapa ramai anak2 "mereka" yang belajar ilmu pemasaran/jualan/perniagaan/perakaunan/ekonomi disaat ramai dari anak2 kita "cemerlang" dalam bidang sains/teknologi/kejuruteraan ??

walaupun "nampak" ramai orang kita yang berjaya dan kaya tetapi ia masih belum memadai dan kita juga masih belum diperingkat sebagai pemilik syarikat perniagaan

kalaupun "nampak" kaya, tetapi masih terikat dengan isu2 hutang/pinjaman bank dan harta/aset itu belum lagi menjadi milikan penuh kita

walaupun "nampak" ramai dari kita telah berjaya dalam pelbagai bidang, namun berapa ramai pula yang masih keciciran dalam pelbagai aspek kehidupan, terlibat dengan bermacam gejala sosial yang "dihidangkan" kepada mereka

kalaupun "nampak" syiar islam itu semakin berkembang dan ramai dari kita yang sudah kembali kepangkal jalan, tetapi berapa ramai lagi yang yang masih jahil - tidak solat 5 waktu, tidak  berpuasa di bulan ramadhan, bermain nombor ekor, mengunjungi tempat2 yang tidak sepatutnya kerana ia sudah "tersedia" di depan mata

yup...bangsa ini masih sangat perlu untuk dikasihi, diladeni, diberi petunjuk dan bimbingan dan yang paling penting sering didoakan agar dijauhi dari sifat lemah/jahil/malas yang menjadi duri dalam daging serta barah yang menghalang orang kita maju kehadapan dengan lebih pantas




kesatuan orang melayu
yup....kita bertuah kerana bangsa dan negara "nampak" bersatu-padu
tetapi ia hanya benar apabila kita kesampingkan isu2 "politik panas sihir demokrasi" yang sememangnya suka sangat mencucuh api kemarahan dan rasa tidak selesa di hati nurani orang melayu

abang saudara saya tidak mahu menziarahi seorang bapa saudara disetiap kali hari raya kerana dia tahu bahawa dia "terpaksa" mendengar "ceramah politik" yang sememangnya tidak menyebelahi pendapat dan pendiriannya
kalaulah bapa saudara tersebut dapat mengenepikan sentimen politik diwaktu hari raya, nescaya abang saudara saya akan datang kerumahnya serta beramah-mesra sebagai menghormati orang yang lebih tua

tetapi nasib baik juga kita "disebukkan" dengan pelbagai cerita kuih-muih raya, baju raya, lauk-pauk raya dan duit raya serta bertanya khabar melebihi cerita2 politik setiap kali tibanya syawal
maka cerita2 politik itu tenggelam dan menjadi tidak penting untuk disembangkan sewaktu hari raya
maka perhubungan dan jalinan persaudaraan dikalangan orang melayu itu masih berlaku dan tetap utuh





"islam akan bangkit dari sebelah timur iaitu malaysia dan diterajui oleh orang melayu -untuk kali kedua diakhir zaman..."

kata2 "keramat" diatas seringkali menjadikan fikiran ini berlegar2 diantara ruang2 fantasi, realiti, masa depan, masa lalu, masa sekarang, diri sendiri, orang sekeliling dan macam2 lagi..........................