Kajian Srikandi menyentuh ttg penemuan semula “malay city states” yang berkaitan dgn jati diri, asal usul dan susur galor orang melayu. Misteri Raja Matahari (Maatheru) dan Benua Mu dari “kawasan yang sentiasa disinari cahaya matahari di sepanjang tahun” serta kaitannya dengan asal-usul raja-raja Mesir Kuno Horus aka Ra. Terkait juga dengan Raja Perahu dan Permaisuri HATInya dari Punt yang mempengaruhi gelaran raja-raja Mesir terkemudian kepada Paroah/Phrae aka Firaun. Punt merupakan Tanah Nenek Moyang para Firaun Mesir. Rahsia Raja Maatheru dari Benua Mu itu pula menjadi buruan kepada penganut Theosopy New Age Religion yang mencari-cari siapakah”master race” yang menurunkan Ilmu-ilmu Mistik Berkenaan Alam Semesta (manipulasi tenaga alam) kepada tamadun2 kuno di timur tengah.

Saturday, 16 August 2014

Tanah Di Hujung Dunia



ayah ada berkata "tanah di hujung dunia ini tanah bertuah, bakal menyaksikan kebangkitan islam diakhir zaman untuk kali kedua oleh orang melayu, kerana ia adalah tanah yang dijanjikan maka sudah semestinya naiknya islam itu adalah dengan harmoni dan kasih-sayang walaupun kebanyakan negara lain didunia sedang huru-hara. ia akan menjadi contoh serta disegani oleh kawan dan lawan"

aku hanya mendengar kata2 ayah dengan penuh kusyuk
aku menyakini setiap kata2 ayah
adakah aku terlalu optimis?
entahlah.....

tetapi melihat senario yang berlaku ditanah air dari kacamata yang berbeza, maka akan terserlah kebenaran kata2 ayah walaupun mungkin bila ia dilihat secara lansung dari apa yang tersurat, ia nampak kelam-kelibut dengan satu-persatu "bencana", "mala-petaka" serta "pergolakan" yang berlaku di dalam negara terutama dari segi sosio-politik




dinasti dan maharaja cina
saya suka menonton drama cina yang bertemakan kisah2 dinasti masa lampau serta maharaja2 cina yang digamparkan dengan penuh asyik-masyuk akan kehebatan serta kelicikan mereka memerintah negara dan rakyatnya
tetapi setelah menyedari bahawa ia hanyalah satu epik dan hanya tinggal kenangan dimasa kini, saya sudah tawar hati mahu menonton cerita2 yang sedemikian
bukan apa, ada satu rasa kesedihan dan sayu apabila mengenangkan bagaimana maharaja2 cina telah di'con' oleh penjajah2 barat serta para pengampu mereka (cina yahadut mizrah)
sebuah kuasa yang besar dengan maharaja dan dinasti yang gah boleh saja tersungkur menyembah bumi angkara khianat serta pengaruh candu yang sangat berleluasa
maka walau bagaimana gah sekalipun kisah2 epik dinasti cina dan maharajanya namun mereka hanya tinggal dalam lipatan sejarah sahaja
maka bangsa cina moden tidak berkesempatan merasa hidup bersama maharaja2 mereka yang dulunya disegani kawan dan lawan


payung rakyat
dan berapa ramaikah raja2 melayu yang ada dalam sebuah negara kecil malaysia?
bukan satu tetapi 9 sultan yang berdaulat dipayungi oleh DYM seri baginda yang dipertuan agong sebagai lambang pemerintah tertinggi kerajaan malaysia yang merdeka lagi berdaulat pula

dan saya sebagai warga "moden" masih boleh menatap wajah2 sultan yang berkaliber lagi berkarisma

yeah....saya ada sultan/raja rupa2nya..........
adakah itu sesuatu yang sangat berharga ?
"definitely yes"

kisah jatuh-bangun bangsa melayu adalah bersama dengan sultan dan raja2nya yang memerintah dengan penuh bijaksana lagi berdiplomasi
maka hargailah ia




bangsa melayu  "dijajah" ratusan tahun
saya membelek2 beberapa majalah FORBES edisi 2013 serta awal 2014
hhmmm........itu adalah majalah orang2 kaya
saya melihat senarai nama jutawan2 dari india, cina, hong kong, taiwan, thailand dan singapura

hhmmm.......semua negara diatas kecuali india "of course" majoriti adalah berbangsa cina, mana mungkin akan terselit nama2 melayu ataupun islam ditengah2 senarai di negara india ataupun hong kong
nak juga tengok jika ada nama melayu yang "tersesat" dalam senarai jutawan di singapura
hhmmm.....sudah pasti jawapannya tiada

lalu saya terbayang.....kalau saya membaca senarai nama jutawan malaysia oleh FORBES, barulah saya akan terjumpa sekurang2nya satu nama dalam senarai tersebut

agenda memperkasa ekonomi bumiputera/melayu masih perlu diteruskan kerana kita masih jauh ketinggalan berbanding orang bukan melayu
kita masih jauh ketinggalan dari segi pengetahuan, berapa ramai anak2 "mereka" yang belajar ilmu pemasaran/jualan/perniagaan/perakaunan/ekonomi disaat ramai dari anak2 kita "cemerlang" dalam bidang sains/teknologi/kejuruteraan ??

walaupun "nampak" ramai orang kita yang berjaya dan kaya tetapi ia masih belum memadai dan kita juga masih belum diperingkat sebagai pemilik syarikat perniagaan

kalaupun "nampak" kaya, tetapi masih terikat dengan isu2 hutang/pinjaman bank dan harta/aset itu belum lagi menjadi milikan penuh kita

walaupun "nampak" ramai dari kita telah berjaya dalam pelbagai bidang, namun berapa ramai pula yang masih keciciran dalam pelbagai aspek kehidupan, terlibat dengan bermacam gejala sosial yang "dihidangkan" kepada mereka

kalaupun "nampak" syiar islam itu semakin berkembang dan ramai dari kita yang sudah kembali kepangkal jalan, tetapi berapa ramai lagi yang yang masih jahil - tidak solat 5 waktu, tidak  berpuasa di bulan ramadhan, bermain nombor ekor, mengunjungi tempat2 yang tidak sepatutnya kerana ia sudah "tersedia" di depan mata

yup...bangsa ini masih sangat perlu untuk dikasihi, diladeni, diberi petunjuk dan bimbingan dan yang paling penting sering didoakan agar dijauhi dari sifat lemah/jahil/malas yang menjadi duri dalam daging serta barah yang menghalang orang kita maju kehadapan dengan lebih pantas




kesatuan orang melayu
yup....kita bertuah kerana bangsa dan negara "nampak" bersatu-padu
tetapi ia hanya benar apabila kita kesampingkan isu2 "politik panas sihir demokrasi" yang sememangnya suka sangat mencucuh api kemarahan dan rasa tidak selesa di hati nurani orang melayu

abang saudara saya tidak mahu menziarahi seorang bapa saudara disetiap kali hari raya kerana dia tahu bahawa dia "terpaksa" mendengar "ceramah politik" yang sememangnya tidak menyebelahi pendapat dan pendiriannya
kalaulah bapa saudara tersebut dapat mengenepikan sentimen politik diwaktu hari raya, nescaya abang saudara saya akan datang kerumahnya serta beramah-mesra sebagai menghormati orang yang lebih tua

tetapi nasib baik juga kita "disebukkan" dengan pelbagai cerita kuih-muih raya, baju raya, lauk-pauk raya dan duit raya serta bertanya khabar melebihi cerita2 politik setiap kali tibanya syawal
maka cerita2 politik itu tenggelam dan menjadi tidak penting untuk disembangkan sewaktu hari raya
maka perhubungan dan jalinan persaudaraan dikalangan orang melayu itu masih berlaku dan tetap utuh





"islam akan bangkit dari sebelah timur iaitu malaysia dan diterajui oleh orang melayu -untuk kali kedua diakhir zaman..."

kata2 "keramat" diatas seringkali menjadikan fikiran ini berlegar2 diantara ruang2 fantasi, realiti, masa depan, masa lalu, masa sekarang, diri sendiri, orang sekeliling dan macam2 lagi..........................





Saturday, 9 August 2014

Orang Melayu itu Adik-Beradik, Orang Malaysia itu Bersaudara




suka atau tidak kita kena juga tahu perkembangan geopolitik dunia terutamanya negara2 kuasa besar iaitu USA, Rusia dan Cina
saya kongsikan pautan berikut yg dikongsi oleh Ajib Namaku dari FB Cik Srikandi

If Nuclear War Doesn’t Exterminate Us Ebola Virus Might — Paul Craig Robert



saya mahu kongsikan beberapa perkara seperti berikut:


a) selamat hari raya 2014
-bila kita meningkat dewasa, hari raya dilihat adalah lebih drpd meraikan dengan baju baru, duit raya dan kuih-muih serta lauk-pauk. sudah tentu saya amat menghargai itu semua kerana ia adalah "signature" rakyat malaysia
- bila kita mula mengenali asal-usul bangsa dan diri sendiri, kita akan lebih mengerti makna sebuah persaudaraan
- ibu ada memberitahu bahawa saudara saya ada berkahwin dengan saudara kampung sebelah, saudara kampung sebelah ada pertalian dengan saudara-mara dikampung lagi satu. jiran saya ada kena-mengena dengan nenek saudara, sepupu di perak ada pertalian dengan kenalan di kedah.............dan seterusnya..........dan seterusnya
- apa makna semua ini?
- tak dapat tidak kita mahu mengetahui dan sedar bahawa pertalian diantara orang2 melayu terutama di tanah melayu ini adalah terlalu akrab. "end of the day"...........kita mendapati bahawa ia adalah seumpama "adik-beradik" - ada pertalian darah yang berselirat disana-sini
-saya amat menghargai anugerah ini dan saya akan sentiasa merindui suasana hari raya kerana ia adalah masa untuk bertemu dan beramah-mesra dengan sanak-saudara serta handai-taulan
-kita semua adalah dari satu "keluarga"






b) rezeki
- yup...kita yang hidup dibandar2 besar, kononnya sangat sibuk mahu mengejar peluang perniagaan yang sudah jauh merentasi sempadan geografi dan masa
-kita pun membuat strategi baru bagi mengatasi permainan sengit oleh para pesaing
-namun bila kita pulang ke kampung serta bertemu dengan pakcik dan makcik, apa mereka kata "jangan lupa solat dhuha, solat malam, puasa sunat dan banyakkan sedeqah, moga2 Allah tunaikan semua hajat" dan saya terkesima...........






c) orang malaysia itu bersaudara
- rakan sekerja berbangsa india, pernah melawat india. katanya "mentaliti orang india kat sana sangat lain, tak sama dengan kita disini, saya pun tak suka duduk lama2 kat sana"
- begitu juga rakan sekerja berbangsa cina pernah melawat cina "orang2 cina kat negara cina perangainya pelik, tak biasa dengan mereka, pergi untuk urusan perniagaan boleh lah atau untuk melancong...tinggal disana mungkin tidak"
- saya juga selalu mengikuti perkembangan shila amzah di cina,  melihat penonton yang semuanya berbangsa cina. saya terasa ada satu kekosongan dan kebosanan "ahh...... bosannya kalau aku kena tinggal dalam  negara yang ada satu bangsa je...tak macam malaysia dengan macam2 bangsa yang kita boleh raikan kepelbagaian atas banyak perkara, banyak benda kena belajar dan hidup penuh dengan cabaran dan keceriaan"
-sewaktu ramadhan, pihak pengurusan telah mengadakan majlis berbuka puasa & makan2, ia dihadiri oleh semua kakitangan dari pelbagai bangsa - cina, india dan melayu ..........sungguh meriah...... lagipun orang malaysia ni tekenal dengan sifat "suka makan"
-tiada sebab untuk kita saling bermasam-muka, kita semua adalah bersaudara






hargai kepelbagaian, kemerdekaan, kebebasan dan pertahankan ia...............selalu dan selamanya






Saturday, 19 July 2014

Palestine Itu Tanah Airku



saya sebenarnya mengambil kata2 Jay sebagai tajuk posting kali ini
baru2 ini saya ada bertemu dengan Jay
dengan wajah yang sangat sugul sambil menghela nafas yang panjang Jay berkata kepada saya "sebenarnya negara sebenar kita ialah Palestine....disanalah sepatutnya tanah air tanah tumpah darah kita...."

aku berkerut dahi lalu bertanya "kenapa....??"

Jay ada menunjukkan kepada saya gambar2 yang dikirimkan oleh rakan2nya yang kini sedang berada di Palestine. ada yang menutup muka, ada yang mengelakkan wajah mereka dari nampak jelas di dalam gambar.....kerana mungkin tidak mahu dikenali

mereka adalah sebahagian dari kita yang telah pergi ke Palestine untuk sama2 berjuang menentang kezaliman zionis

Jay menyambung kata2nya "bila kita sudah berniat mahu pergi berjuang kesana, kita pergi secara senyap2. sesiapa yang pergi kesana sebenarnya telah dipilih oleh Allah untuk menyahut panggilan syahid...." nampak jelas riak wajah Jay yang hiba seolah2 hatinya sudah terbang jauh ke Palestine

coretan ini adalah pandangan peribadi saya
jika ada tersalah disana-sini, sila perbetulkan




jiwa perjuangan warga nusantara

tidak dapat dinafikan bahawa warga nusantara mempunyai semangat perjuangan yang tinggi untuk mempertahankan hak agama dan tanah air mereka
ruang-lingkup perjuangan bukan terhad kepada sempadan negara mahupun benua sebelah sini sahaja
dari dahulu lagi hubungan kita dengan negara2 Islam ditimur tengah adalah sangat akrab contohnya Empayar Turki Ottamniah serta Acheh serta Melaka yang sering membantu diantara satu sama lain daripada serangan penjajah barat

cerita2 mengenai orang2 kita yang pergi berjuang ke negara2 Islam yang bergolak sebenarnya adalah perkara biasa
malahan secara 'sembunyi', negara kita serta negara2 jiran nusantara sering memberi bantuan kepada saudara2 dinegara2 islam tersebut

namun sesungguhnya perkara ini tidak disenangi oleh zionis, lalu mereka sudah mula mencanang propa dengan menggelar para pejuang itu sebagai militan
walhal hati zionis sangat terbakar dengan semakin ramainya warga dari sebelah sini yang berlumba2 mahu menyahut panggilan syahid dinegara islam yang sedang disembelih oleh tangan2 jahat mereka




warga nusantara itu degil sifatnya

degilnya sifat kita ialah kerana sehingga kini dan sampai bila2 pun kita tidak akan pernah jemu untuk menyokong serta membantu secara sembunyi mahupun terang2an kepada saudara2 islam dipalestine
kita dengan lantang dan terbuka membidas kelakuan zionis yang sentiasa ketagih darah warga palestine disetiap kali tibanya bulan ramadhan
sesungguhnya musuh dan lawan sebenar zionis adalah warga yang bersifat lemah-lembut dan berhidung pesek dari dunia sebelah sini
kerana apa...?

semakin zionis melancarkan serangan keatas palestine....................semakin terang, kuat dan lantang warga berkulit sawo matang ini memberi sokongan padu kepada palestine dengan menghantar pelbagai bantuan kemanusiaan, melancarkan tabung derma serta melakukan solat hajat diseluruh negara memohon agar palestine sentiasa mendapat perlindungan Allah SWT

bila palestine yang diserang oleh zionis................kenapa pula warga nusantara ini begitu teruja serta beria-ia membela palestine yang terletak beribu2 batu jauhnya......???
pelik bukan.....

zionis sudah lama mahu menghapuskan warga palestine dengan membunuh ramainya wanita dan kanak2
tetapi kenapa dan mengapa sehingga kini mereka masih belum berjaya..??

bila 100 kemudahan awam dihancurkan..........maka 200 lagi akan dibangunkan dengan penuh kasih-sayang oleh warga yang sanggup datang beribu2 batu jauhnya membantu palestine yang sudah punah dan cedera parah
hairan bukan...............





ramadhan adalah bulan syahid

ada satu "clash" yang berlaku diantara perancangan zionis dan semangat perjuangan orang Islam
zionis begitu yakin bahawa penyelamat akan zahir dibulan ramadhan
setiap kanak2 yang ada di palestine mempunyai potensi untuk membesar menjadi susuk tubuh diri penyelamat tersebut. maka mereka semua mesti dihapuskan
lantas mereka menjadi terlalu obses untuk melancarkan perang di bulan ramadhan

namun itu semua tidak pernah melemahkan semangat perjuangan ummat Islam kerana perkara yang sebaliknya pula terjadi
apa dia...??

peperangan di palestine adalah peperangan yang sebenar dalam mempertahan kesucian agama islam
semakin hari semakin ramai insan2 yang cinta dan rindukan syahid
apatah lagi dizaman dunia moden yang serba canggih ini
ia merupakan peluang keemasan yang dibuka oleh Allah kepada sesiapa yang mahukannya

yaa.....berperang itu menyahut kematian
yaa....zionis menyerang di bulan ramadhan
dan.....mati berperang itu adalah syahid apatah lagi dibulan yang sangat mulia iaitu bulan ramadhan
anti-klimak bukan.................


Sampaikan kepada mereka di Palestin - Aku mencemburui kamu!!!!!! 




haha.............orang melayu (malaysia) adalah penghalang utama jesuit/zionis

ia bukan sebuah gurauan tetapi adalah kenyataan yang "terpaksa" kita terima
yupp...kita terutama sebagai warga tidak pernah bermusuh dengan sesiapa
jadi tiada sebab sepatutnya untuk orang lain memusuhi apatah lagi mahu menyerang kita

namun diatas sekian banyaknya tragedi demi tragedi yang berlaku sejak akhir2 ini, ia merupakan suatu "wake up call" kepada kebanyakan daripada kita
semakin ramai warga yang mula mahu memahami isu2 geopolitikal dunia dan antarabangsa
mereka "rimas" dengan satu demi satu peristiwa yang semakin "merobek" zon selesa yang sekian lama didiami
kita mahu tahu "semuanya" kenapa itu dan ini berlaku
walaupun jesuit/zionis melancarkan propa dengan tujuan mahu melemahkan moral warga, tetapi perkara yang sebaliknya sedang berlaku

kita secara halus dan perlahan2 disedarkan dari tidur yang panjang
kita dibisikkan bahawa mimpi ngeri yang sering menggangu tidur itu sebenarnya bukanlah khayalan
igauan2 dan kadangkala racau yang berlaku adalah perkara nyata tentang kehidupan masa kini

realiti kehidupan sekarang adalah kita sedang sentiasa diperhatikan oleh mata2 merah yang bersinar garang
apa pun boleh terjadi kepada sesiapa juga walau dimana kita berada
walaupun kita sedang duduk dikerusi empuk di dalam pesawat yang sedang terbang tinggi membelah awan biru
namun tiada siapa dapat menyangka bahawa peluru berpandu yang amat berbisa sedang dihalakan kepada kita dan kita menjadi korban kepada sebuah kebencian yang amat sangat oleh suatu kelompok manusia yang amat geram dengan dengan sifat belas kasihan kita kepada warga palestine yang sedang menderita

lalu kita menjadi suspek yang sangat dikehendaki kerana telah mengganggu-gugat pembinaan israel raya yang telah dirancang dengan begitu teliti sedari dulu

maka kitalah juga sebenarnya yang menjadi katalis kepada sebuah kelangsungan negara palestine malahan perkembangan Iman dan Islam yang masih wujud dan utuh sehingga kesaat dan detik ini


MH17: Malaysia Perlu Bermuhasabah!!

Bencana Bertimpa-Timpa Ke Atas Umat Islam - Apa Solusinya?


ambillah peluang ini untuk benar2 bermuhasabah, memohon ampun serta meminta petunjuk jalan kebenaran daripada Allah SWT
ini kerana..........
.......agenda new world order itu adalah benar
.......cabaran dan ancaman keatas agama, bangsa dan negara kita itu adalah benar
.......peristiwa besar yang sedang dan akan berlaku diakhir zaman itu adalah benar
.......dan kebangkitan Islam itu juga adalah benar
.......sama ada kita mahu ataupun tidak
.......ia tetap sedang terjadi



AfterDark: Rom & Muslim bersatu?

MH-017 Bentuk Lain Pengalihan Perhatian

27 Point Penting Krisis Dan Dalang MH17

MH17 After MH370 Something Big


10 Ayat Pertama Surah Al Kahfi - Pelindung Dari Fitnah Dajjal (Bacaan oleh Sheikh Husary)



Saturday, 24 May 2014

Kiambang Yang Bertaut



peribahasa lama ada mengatakan -bila biduk berlalu, maka kiambang bertaut
maknanya lebih kurang begini- bila masalah atau sengketa itu telah dapat diselesaikan maka pihak2 yang bertelagah dan terpisah2 sebelum ini bersatu semula menjadi satu kawanan yang kuat lagi saling teguh-meneguh & bahu-membahu bersama

kiambang amat sinonim dengan kehidupan orang melayu
sama ada ia hidup meliar di kawasan berair mahupun menjadi penghias taman2 buatan manusia di rumah2, pejabat2, sekolah ataupun dimana2 sahaja

sejak akhir2 ini hati bertambah resah-gelisah dengan pelbagai perkembangan 'cantik lagi menarik' berkenaan dengan segala dan semua isu yang berkaitan dengan orang2 melayu, agama  islam serta negara malaysia

'gossip2' politik yang saya dengar dipejabat pun nampak tidak enak didengar
tidak habis2 bangsa2 lain temasuk orang2 kita sendiri yang sering mempertikaikan itu-ini tentang kredibiliti serta maruah bangsa/agama/negara
ada2 saja yang tidak kena
naik malu dan segan pula dengan bos2 berbangsa lain itu
nampak sangat kita sudah berpecah-belah dan tidak bersatu dimata mereka

tapi itulah kebenarannya......yang sangat pahit untuk ditelan

dari isu prk jelutung, prk teluk intan, mas yang dijangka akan 'dibankrapkan' , lcct2 yang serba tidak kena walaupun sudah siap dan telah beroperasi, isu cina-panda, isu konsultan...

nampak sangat kredibiliti bangsa sudah koyak-rabak




kita tinggalkan isu2 tersebut....kerana kita ada isu lain yang lebih penting untuk dikongsi bersama

saya sebagai rakyat jelata biasa ingin mengucapkan jutaan tahniah kepada pihak2 yang telah berjaya menyatukan kembali dua 'kiambang' yang sejak dari dulu terpisah diantara satu sama lain

bila Allah mengkehendaki ianya berlaku.....maka ia berlaku sebagaimana yang dikehendaki olehNya
terima kasih Allah.......!!

pihak2 yang saya maksudkan ialah pihak berkuasa agama JAIS, JAKIM dll, pihak keselamatan MKN, Bukit Aman dll serta pihak yang terlibat secara langsung iaitu Global Ikhwan Holdings

saya sebagai rakyat jelata yang melihat perkembangan ini dari jauh sangat berbesar hati dengan 'pertautan kiambang2' ini

JAKIM, JAIS, MKN, Bukit Aman adalah pihak2 yang menjadi tonggak bukan sahaja kepada keselamatan fizikal rakyat, malahan mereka juga bertanggungjawab membela kesucian agama Islam yang berpandukan kepada aqidah ASW yang benar

Global Ikhwan Holdings pula dilihat sebagai sebuah entiti ekonomi orang melayu aka orang islam yang boleh diharapkan untuk menjadi konglomerat yang berjaya juga menjadi pemain utama dalam merealisasikan lonjakan ekonomi melayu bersaing dengan bangsa2 lain di tanah air ini




kita sudah letih mendengar keluhan2 & rintihan2 kegagalan orang melayu bersaing di bidang ekonomi
kita sudah sangat sedia maklum dengan perkara tersebut
walaupun ramai yang berjaya dan kaya-raya, namun masih belum cukup kuota berbanding dengan bangsa2 lain di negara ini

kita mahu orang melayu yang beniaga, berjaya, kaya-raya lagi beramanah, jujur, yang taat beragama, tawaduk, mesra, berbudi, sopan, beretika lagi warak
dengan kata lain - dunia di tangan dan akhirat tetap dihati, kekayaan adalah untuk agama, bangsa dan negara

berita perkembangan  'pertautan kiambang2' inilah yang sedikit-sebanyak dapat menghiburkan hati yang agak terganggu dengan pelbagai isu  yang kurang enak didengar tadi

semoga banyak lagi 'kiambang2' yang masih terpisah disana-sini akan bertaut semula demi kelangsungan agama, bangsa dan negara yang  tercinta ini




Kursus Pemulihan Bekas Pengikut Global Ikhwan Sdn Bhd - Pengisian Dan Kesannya

Gambar-gambar Di Sekitar Kursus Pemulihan Bekas Pengikut Global Ikhwan Sdn Bhd

Cuaca Hari Ini Dan Cuaca Semalam - Hikmah Di Sebalik Semua Kejadian

Respon Positif Pelbagai Pihak Terhadap Pendirian Taubat Dan Pematuhan Fatwa GISB



jauh disudut hati, sebenarnya kita mahu mendengar lebih banyak berita2 yang menggembirakan dan menyejukkan hati seperti ini berlaku di negara kita

perkenankanlah doa kami ya Allah....



Saturday, 17 May 2014

Diplomasi Organik


suatu hari aku bertanya kepada Jay "guru macamana lagi yang kau cari......yang boleh menghancur-luluhkan keegoan kamu ni....??" aku memandang wajah Jay menunggu jawapan

Jay bersuara " kau pun tau kan.....aku pernah pergi training dengan bekas jeneral tentera US tentang selok-belok psikologi manusia....camna nak baca gerak-geri, bahasa badan dan pemikiran manusia....untuk mengetahui first impression orang2 yang baru kita kenal, untuk mengagak bagaimana personaliti mereka dll"

aku menyambung " yelah......senior aku pun selalu pesan kat aku...........setiap kali 1st time kita jumpa orang...sekurang2nya kita kena agak berapa umur mereka & anak keberapa mereka dlm keluarga, sebab dari situ kita boleh baca serba-sedikit personaliti am mereka...."

Jay meneruskan penjelasannya " aku bukan apa.....tak kira siapa pun.....dari percakapan mereka pun aku dah boleh agak dan mempunyai rasa yang kuat untuk decide sama ada mereka ni bercakap dengan tujuan riak ke.....untuk menunjuk ke.....untuk menguji ke......"

aku menyampuk "termasuklah ustaz2 yang selalu bagi ceramah kat surau atau masjid tu.......you boleh judge sama ada mereka berceramah dengan ikhlas atau tidak.....................??"

Jay agak terkejut bila aku memotong kata2nya tadi " hhmm.....itulah masalahnya...........ia satu kekuatan bagi diri aku...dan pada masa yang sama ia memberi masalah kepada aku........"

Jay menyambung "oklah....aku bagi contoh....katalah dia ni masuk sesuatu tariqat, then dia cerita tentang pengalaman spiritual dia mimpi jumpa wali ke....dapat ilmu kuat ke.....tapi kalau dia cerita dengan niat nak menunjuk.....buang masa aku je nak dengar......boring..."

" you are so judgemental pasal orang......tapi you nak orang tak judge you pulak....." aku memberi komen kepada Jay





"sebenarnya aku nak jumpa guru atau pemimpin yang bila aku tengok je .....aku tahu dia ni seorang yang boleh dipercayai, dia ikhlas, dia ada karisma, dia ada ilmu yang tinggi tapi dia tawaduk........untuk aku ikut kata2 dan nasihat dia.....tak perlu syarah panjang2................cukup dengan aura dia yang kuat tu aku boleh terima dengan senang hati..........." Jay menerangkan ciri2 guru atau pemimpin idaman hatinya

"wow.....you are so demanding...!!" aku segera menjawab kata2 Jay
"agak2nya ada ke guru yang macam tu zaman sekarang ni....?? "aku bertanya kepada Jay

"ada....." Jay menjawab

"siapa...??" aku bertanya lagi

"Imam Mahdi....." Jay memberi jawapannya

aku tidak berpuashati dengan jawapan Jay "kau agak2lah......."




"itulah sebenarnya sifat orang melayu...............kalau kau guna kekerasan untuk menundukkan mereka.....kau akan gagal sebab mereka akan balas balik dengan kekerasan.....ingat perangai amuk orang melayu............jadi untuk tackle orang melayu ni kena guna diplomasi organik sama ada  untuk tujuan baik atau pun tujuan jahat.....contohnya sihir.....bila tak suka seseorang kita akan slowly "siksa dan bunuh" dia guna cara halus dari jauh, kat depan bukan main muka manis lagi kita dengan dia kan?.....sama juga bila nak beri nasihat ........orang melayu lebih suka melihat contoh tauladan daripada kena bebel yang bukan2.......sebab kita ni bangsa yang bijak dan pandai menilai......bila you berkeras ataupun tidak ikhlas......maka mereka akan menjadi bertambah keras hati dan menjauhkan diri dari kita........" Jay memberi penerangan yang panjang lebar akan sebab mengapa dia memerlukan penasihat yang betul2 ikhlas lagi jujur dalam hidupnya

"sama la juga dengan kehilangan mas mh370....you ingat pesawat tu boleh hilang tanpa sebab yang sangat signifikan keatas negara dan bangsa kita, you ingat obama tu boleh senang2 je datang ke malaysia tanpa membuat sebarang 'cagaran' terlebih dahulu....you ingat 'mereka' tu tak geram ke dengan orang2 melayu yang masih lagi wujud sampai sekarang......tak pupus2 lagi...............haha....'mereka' terpaksa melaksanakan 'diplomasi organik' terhadap agama, bangsa dan negara kita supaya kita boleh tunduk dan patuh pada kehendak dan keinginan new world order mereka...." Jay cuba mengaitkan teori diplomasi organik dengan kes kehilangan pesawat mas mh370

"aku tahu la.....sifat 'istimewa' orang melayu ialah degil, keras kepala dan kepala batu....sebab aku pun adakalanya cenggitu jugak....." aku bersuara dengan nada sayu.....huhu




"kalau kat amerika, peristiwa 11 sept tu menjadi asbab untuk rakyatnya lebih mahu mengenali Islam....mereka nak tahu sangat kenapa terroris Islam sering dikaitkan dengan keganasan sampaikan bangunan pencakar langit pun kena bom macam tu sekali.....last2 wartawan mereka juga yang membuat pendedahan rancangan jahat zionis menggunakan alasan 11 sept tu utk menyerang iraq dan membunuh saddam hussein...." Jay meneruskan penjelasannya

"sama jugak dengan kes mas mh370......kalau dulu geng2 teori konspirasi, geng2 pencari kebenaran akhir zaman ni selalu kena kutuk dan dilabel tak betul, poyo, skeptikal........tapi sekarang dah makin ramai rakyat malaysia terutama orang melayu yang mula celik mata.....mula nak cari jawapan kenapa pesawat yang canggih dan tak bersalah tu boleh hilang......sebab ia tak masuk aqal......tak logik langsung....dan salah satu 'jawapan' yang boleh sedikit 'melegakan' hati ialah teori konspirasi............" Jay menyambung lagi 'ceramah'nya

"tapi tak apalah....walaupun teori konspirasi tu sendiri bersimpang-siur, sekurang2nya kes mas mh370 ni dah buka minda rakyat untuk mula prihatin tentang hal-ehwal negara, hubungan malaysia-cina, perbendaharaan emas, kegilaan kuasa politik dan yang penting kesedaran untuk bersatu-padu.....kita asyik bergaduh sakan sampai kapal terbang yang tengah terbang kat langit tu pun boleh hilang.....hebat kan orang melayu ni....?? " Jay tersenyum sinis sambil menanyakan soalan tersebut kepadaku

"dalam kontek yang lain.....'mereka' gunakan kes mas mh370 sebagai asbab untuk 'menyerang' malaysia secara 'organik' dan 'membunuh' pemimpin2 kita dan orang2 kita.....tak macam tu ke?" Jay menoleh kepadaku untuk mendapatkan jawapan dan kepastian






"aku bukannya tak  risau dengan segala perkembangan yang berlaku sekarang......kalau tak fokus boleh pening dibuatnya..............cuma yang penting sekarang kita banyakkan berdoa, 'hantar' selawat banyak2....mudah2han Allah lembutkan hati pemimpin2 kita, orang2 alim, orang2 intelek, orang2 yang ada kuasa dan rakyat semua untuk bersatu..." Jay menyuarakan harapan dan impiannya




Ayahku terus bersuara......

BOEING TECHNOLOGY – WHAT GOES UP MUST COME DOWN

BOEING’S AUTO-LAND SYSTEM FOR AIRLINERS

RESPONSIBILITY OF AIRFRAMER





Sunday, 27 April 2014

Akhirnya Ayahku Bersuara.............

gold nugget

"MAS tidak bersalah. MAS telah menerbangkan pesawat untuk menjalankan tugas. Tetapi pesawat Boeing tersebut telah berkelakuan luar dari kebiasaan. Siapa yang harus bertanggungjawab? Sudah tentu bukan MAS, tapi pastinya pembuat kapal terbang tersebut.. iaitu Boeing Aircraft Corporation" Tun M

terima kasih Tuhan yang masih memberi kesihatan dan rezeki yang melimpah-ruah kepada ayah negarawan Tun M

dikala kita masih tidak pasti tentang apa yang sebenarnya telah terjadi (dan sedang terjadi...??) kepada pesawat MAS MH370, akhirnya Tun M sekali lagi dan seperti biasa dengan selamba penuh bergaya merungkai kunci utama kepada siapakah jari telunjuk ini patut ditudingkan keatas misteri yang paling misteri keghaiban pesawat BOEING tersebut

chedet MH370

terjemahan bahasa malaysia

Radikalisma : MH370 chedet

ulasan lanjut oleh sdr Azli Shukri

"Maka, tidak mustahil - "mereka" yang selama ini telah menyalur dana kepada Boeing bagi membiayai projek khas telah menggunakan Tentera Udara AS sebagai kambing hitam bagi menguji hasil projek misteri ini. Seperti yang saya dedahkan sebelum ini, bahawa - CIA tidak bukan perancangnya, Obama juga tidak tahu - tetapi ia adalah permainan dalam kalangan "industri" dan pemilik modal yang sedang menunggu hasil pelaburannya."

Misteri MH370 : Bunga-Bunga Larangan (Episod ke-11)



ada yang mempertikaikan kenapa hanya baru sekarang Tun M bersuara tentang kehilangan MH370 yang "boleh" dikaitkan dengan pembina pesawat tersebut iaitu BOEING

sebenarnya persoalan tentang integriti Boeing (dan US) sudah lama dilontarkan oleh sdr Matthias Chang sejurus selepas beberapa ketika pesawat tersebut hilang dari pandangan mata zahir kita

"Malaysia is but a victim of this tragedy whose plane, MH 370 was used for a hidden agenda for which only time will reveal."

Disappearance of Malaysian Airlines Flight MH 370: The Trillion Dollar Question to the U.S. and Its Intelligence Services

ada juga yang cuba membandingkan situasi SAR feri karam di korea selatan dimana presiden telah  didesak untuk meletak jawatan serta-merta akibat dari kejadian tersebut........dan kita juga mungkin mendesak "orang2 yang berkenaan" untuk letak jawatan diatas kejadian hilangnya mas mh370

welll..........???!!??

dan akhirnya setelah ayah negarawan bersuara.............maka "mereka" juga akhirnya membuka mulut menyatakan kesediaan membantu dalam pencarian mh370 yang pastinya akan menjadi keutamaan US selepas ini

"welll......................???!!??"

AS sedia bantu rungkai misteri pesawat MH370




saya sekali-sekala ada menyatakan kerisauan tentang "game" akhir zaman yang sedang berlangsung dengan begitu licik sekali secara terang-terangan di hadapan mata

namun Jay seringkali menyatakan pendirian optimisnya " you know what.....lagi cepat para pendukung dajjal mahu melakukan sesuatu yang tidak baik keatas tanah melayu......maka lagi cepatlah pemimpin kebenaran itu akan zahir.....it's as easy as that...!..." kata Jay dengan penuh yakin

welll............???!!??


Monday, 21 April 2014

"Terkedu"




Tuhan memaparkan skrip peristiwa2 akhir zaman satu persatu dihadapan mata kita

Jay pernah memberita aku "you know....sekarang ni di 'alam sebelah' sana 'mereka' sedang berperang diantara para wali2 serta pengikut2 dajjal sebelum perang sebenar di alam nyata meletus bila imam mahdi zahir ke dunia nanti...."

aku hanya mendengar butiran kata2 Jay satu persatu

Jay menyambung lagi " you ingat bila Nabi wafat, baginda telah hilang lenyap terus dari muka bumi ke? bagaimana dengan roh Baginda yang mulia?  bukankah walaupun jasad sudah tiada namun roh itu Tuhan masih hidupkan di 'alam sana' ,  lebih2 lagilah roh para rasul, para nabi serta para wali, mereka masih tetap berperanan memantau segala perkembangan dunia dari 'alam sebelah sana'......you kena ingat tu..." pesan Jay kepada saya


kapal terbang yang dipercayai tenggelam vs feri yang sudah tenggelam

korea, satu nama  yang tidak asing lagi bagi kebanyakan rakyat malaysia
masing2 ada sebab tersendiri untuk sentiasa merasa 'dekat' dengan korea, dan  yang lebih tepat ialah negara korea selatan - dari  drama bersiri, filem, k-pop, fesyen, artis, rancangan tv, artis, pelancongan, pekerjaan, tempat belajar, perkahwinan, dakwah, industri, kenalan - sebegitu banyaknya aktiviti dan kerjasama terjalin diantara rakyat kedua2 negara ini

berita gempar lagi mencemaskan tentang sebuah feri yang karam baru2 ini membuatkan saya "terkedu" dan termenung
kita menganggap dan telah dianggap bahawa peristiwa mas mh370 merupakan sejarah yang telah banyak "mencalit" dan "membuka" pekung serta pelbagai "kesalahan dan kelemahan" pihak pemerintah negara malaysia dimata dunia
kita diasak dari pelbagai sudut untuk "merasakan" bahawa kita "lemah dan tidak berdaya" dalam episod SAR mas mh370

"mereka" benar2 mahu menjatuhkan reputasi negara sekaligus reputasi mas sebagai salah sebuah pengendali ruang angkasa yang terbaik di rantau asia

namun tidak lama selepas peristiwa sedih mas mh370, Tuhan paparkan didepan mata kita sebuah episod sadis  lagi tragis yang menimpa "saudara2" kita nun jauh di korea selatan dengan tenggelamnya sebuah feri yang membawa muatan dari korea menuju ke pulau peranginan terkenal iaitu pulau jeju yang menjadi kebanggaan mereka


**
mas mh370 hilang di malam yang gelap gelita, tiada siapa yang dapat menjangka apa yang telah berlaku kepada para penumpang, tiada mata zahir dibumi (dari kalangan kita semua,kecuali "mereka" yang berkenaan) yang menjadi saksi semasa berlaku kejadian tersebut. maka rasa untuk "tidak berasa ralat" itu mungkin sedikit ada kerana kita benar2 tidak akan dapat membantu mereka sama sekali




##
feri karam disiang hari
membawa sebahagian besar penumpang terdiri dari murid2 dan guru2 sekolah
feri karam akibat pemandu yang tidak berapa biasa dengan arah perjalanan feri lalu telah mengikuti jalan yang salah dan apabila mahu membuat pusingan, feri senget dan tanpa disedari muatan yang berat (termasuk kenderaan yang dibawa) telah menjadikan feri tidak seimbang lalu "in a split second" feri malang itu "slowly" senget lalu karam dan akhirnya membalikkan dirinya menyembah air laut yang sangat sejuk di korea selatan

semasa kejadian, petugas feri memberi arahan kepada penumpang yang rata2nya adalah murid2 sekolah untuk "stay seated" pada tempat duduk masing2 "instead of" menyuruh mereka lari menyelamatkan diri - walaupun terpaksa terjun ke dalam laut yang sejuk itu
rakyat korea yang rata2 telah didisiplinkan untuk taat mendengar arahan terutama murid2 sekolah hanya mengikut arahan "stay seated" dan akhirnya mereka tenggelam bersama feri tersebut
hanya sedikit sahaja yang berjaya menyelamatkan diri dengan terjun ke dalam laut

seorang guru kanan sekolah dimana murid2 mereka telah terbabit dalam kejadian feri karam telah dijumpai mati menggantung diri (minta dijauhkan) disebatang pokok berdekatan dengan stadium tertutup dimana mangsa feri serta keluarga ditempatkan
SAR tidak dapat dilakukan pada malam pertama setelah kejadian berlaku  akibat angin serta ombak yang kuat serta suhu laut yang sangat sejuk
maka "stay seated"lah ratusan penumpang didalam perut feri diselubungi sejuknya air laut
setakat hari ini (21/4/14) hanya beberapa puluh mayat mangsa sahaja telah berjaya dikeluarkan dari perut feri tersebut
sebanyak 200++ mangsa lagi masih belum dijumpai

saya "terkedu"




sudah hampir sebulan lebih kita mencari mas mh370
sebahagian dari kita mungkin mengharapkan untuk sekurang2nya nanti kita bakal boleh menaikkan jasad pesawat berserta dengan para penumpangnya sekali dari dalam perut lautan (jika benar ia telah jatuh ke dalam lautan)
namun yang dicari masih belum ditemui, muncul pula musibah nyata walaupun berlaku di tempat lain namun ia tetap dekat dengan kita semua
kita dipertontonkan dengan operasi SAR mangsa feri karam, SAR bukan untuk mangsa yang masih hidup, tetapi lebih kepada SAR jasad2 yang sudah terkulai layu kesejukan


korea - korea selatan dan korea utara
satu bangsa satu bahasa
namun bukan sahaja terpisah tetapi juga saling berperang secara terbuka akibat idealogi yang berbeza
bukanlah sangat berbeza, namun akibat dari "thesis" dan "anti-thesis", sanak-saudara keluarga saling terpisah sesama sendiri angkara musuh durjana

orangnya lemah-lembut serta lebih super sensitif dari orang melayu yang terkenal dengan sifat degil dan kepala batu
sebab itu ada diantara mereka yang sanggup membunuh diri (minta dijauhkan) akibat putus asa dan kecewa
mereka terpaksa bekerja keras membangun negara masing2 demi sebuah kelangsungan hidup bersaing di persada dunia serta dalam tekanan untuk saling berperang sesama sendiri (kasihan kan...)
mereka berusaha bersungguh2 memajukan pelbagai sektor termasuk hiburan dan perfileman dan mereka berjaya, namun tidak pernah terlepas dari pengaruh cengkaman barat (dalam diam...)



apakah kita hanya mahu mengikuti perkembangan pelbagai industri ciptaan korea dengan bangga tanpa ada sedikit pun terlintas dihati untuk mendoakan dari jauh agar hidayah iman dan islam itu Tuhan jatuhkan kedalam lubuk hati mereka...???

siapakah yang lebih layak untuk mengharapkan agar kebaikan rohaniah singgah dijiwa orang2 korea selain daripada kita yang Tuhan telah berikan cahaya iman ini ??

sekali lagi aku "terkedu"